שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מאמרים אחרונים

הספר החדש ביותר באתר כרגע

על שלושה דברים העולם עומד

ברור, כי בכללים הקצרים אותם מסרו לדורות אותם חכמים, טמונים מסרים עמוקים שאינם מובנים בהשקפה ראשונה, וככל שאנו יגעים לעמוד על בורים, יתכן ועולה בידינו לכוון לדעתם.

האמירה הראשונה הנמסרת לנו במסכת אבות מאוצרות הרוח והחכמה הקדומים על ידי מוסרי התורה היא זו של שמעון הצדיק. וכך שנינו:

על שלשה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים.

דוגמא ראויה למושכל ראשון שגוי, הוא זה המסיק מדברי המשנה הנזכרת כי העולם מורכב משלשה דברים: תורה, עבודה, וגמילות חסדים. כביכול בא התנא לחדש, אין העולם מורכב רק מתורה, או רק מעבודה, או רק מגמילות חסדים, אלא הוא מהווה איזון ראוי בין שלושת תחומי עיסוק אלו.

אך כאשר נתבונן נכיר בכך, שבמשנה כאן יש ארבעה נושאים נפרדים: עולם; תורה; עבודה; גמילות חסדים. בעוד הראשון הוא העיקר והוא נושא המאמר, אין שלושת האחרונים כי אם מעמידיו.

התנא מניח כמוסכמה מובלעת שהעולם – אמור לעמוד. והוא לא בא כי אם לחדש לנו איך ובאמצעות מה מעמידים אותו.

יתר על כן, לא רצה החכם להעמיד את התורה או את העבודה או את גמילות החסדים כמטרות בפני עצמן. אילו זו מטרתו, היה לו לומר ששלושה דברים הללו עומדים על העולם, כאשר הוא מהווה שטח עבודה לתחומי עיסוק אלו.

מצאנו אם כן, כי המטרה הסופית והעליונה בעיני שמעון הצדיק, הוא העולם. ומהו עולם זה?

הואיל ולא הבהיר לנו למה כוונתו, אנו אמורים להניח משנה על פשוטה. עולם – הוא חיי העולם, ההתנהלות האנושית של העולם, הזורמת והמפכה על פני כדור הארץ במרחבי תחום המושב.

החיים הבריאים, כוללים את הקשר בין אדם לחברו ובין איש לאשתו, את היחסים הבין ציבוריים והבין מדינתיים; הם מכילים בתוכם את התבונה המוסרית של האנושות; הם אף מקיפים את החוויות הרגשיות הפועלות בלב בני האדם.

מרקם חיים זה, יכול גם להשחת ולהתקלקל.

קשרים בין אישיים יכולים לעלות על שרטון, הם עלולים להביא לשנאה תהומית ולמלחמות אכזריות; המצפן המוסרי גם הוא יכול להתעוות, ומצוקות ותשוקות, סיטואציות ואילוצים מובילים לעתים גם לפשע מוצהר; החוויה הרגשית של המתבונן בפלאי הבריאה, ואופיו התלותי של הנברא, בכוחה לגרום לטעויות תאולוגיות חמורות.

מהו הדרך למסגר את החיים, ולשמור עליה לבל תשחת? מה המדריך לחיים טובים הזורמים במנוחה באפיק הנכון, באופן שהאנושות תמצה מעצם החיים – מן העולם – את המירב?

בכך מחכים אותנו שמעון הצדיק במילותיו הספורות והמדודות:

על שלשה דברים העולם עומד. ישנם שלש עמודים המבססים את המסגרת בצורה שתשמור על אופי החיים הבריא והטבעי: תורה, עבודה, גמילות חסדים.

התורה – כמצפן מוסרי המורה ללומד את הטוב ואת הרע, את הישר ואת העקום.

העבודה – מתעלת בצורה נכונה את החוויות הרגשיות הדתיות לכיוון הבורא העליון.

גמילות חסדים – משמרת את האהבה ואת היחסים הטובים בין אדם לחברו ובין איש לאשתו.

כל אלו, מטרתם ותכליתם: העולם. החיים הטובים בעולם הזה, תכלית יצירת המין האנושי על פני האדמה. וכאשר יחפוץ האדם בחיים, יאהב ימים לראות טוב, ויתנהל בעולמו על פי עמודי העולם – יזכה וודאי גם לחלקו השמור לו לחיי העולם הבא.

כלפי מה הדברים אמורים?

נפוצה גישה המעמיסה על אפיזודות מחיי רבותינו מטען חורג של דת. כאשר רב פלוני קונה אבטיח לרעייתו, או רוכש לה פרחים מדי שבוע – הפעולה נתפסת כמצווה, כגמילות חסדים. האפשרות לפיה אותו חכם חי את חייו באנושיות בריאה הכוללת אהבה מסורה לאשת בריתו, אף לא עולה על הדעת.

בעיני בעלי עמדה זו, אין סיכוי שפעולת חכם וצדיק תהא מבוססת על החיים עצמם, כל עיסוקם הוא רק בעמודים, ואילו העולם עצמו נשמר לעתיד לבוא.

להבנתי, גישה זו משדרת מסר מוטעה, ולפיו על האדם להיתקע בעמודים ובמסגרת ולא להתעסק במטרה המהותית. דעתי היא, כי ערכי גמילות חסדים לא באו כי אם לשמור על האדם לבל יתפתה מחמת מקרים שונים להתנהג בצורה שתפגום באורח חייו הטבעי. אך החיים עצמם בצורה נעימה ומקורית, הם המטרה ובהם צריך האדם להתעסק.

זהו המסר העולה מדברי שמעון הצדיק.

כמה שימושי היה הפוסט?

לחץ על כוכב כדי לדרג אותו!

דירוג ממוצע / 5. ספירת קולות:

אנו מצטערים שהפוסט הזה לא היה שימושי עבורך!

תנו לנו לשפר את הפוסט הזה!

נהנית מהמאמר? כתוב פידבק למחבר! וכך תוכל גם לקדם אותנו בגוגל

כתיבת תגובה

מאמרים דומים

גמילות חסדים
הרב טוביה הירשמן

עיקר מידת ההטבה והרחמים

הרמב”ם בהלכות עבדים פרק ט הלכה ח כותב: מותר לעבוד בעבד כנעני בפרך, ואף על פי שהדין כך מדת חסידות ודרכי חכמה שיהיה אדם רחמן

קרא עוד »
סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות

מחבר ספרים?

תוכל להצטרף עכשיו!

תוכל לצרף את הספר שלך מיידית לאתר, בפאנל החדש שלנו.