שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מאמרים אחרונים

הספר החדש ביותר באתר כרגע

קנאה מול עצמיות

תגיות המאמר

מתי מתעוררת הקנאה? מהם הדרכים אליהם הקנאה עשויה להוביל אותנו? דרכי ההתמודדות מול הקנאה.

 

בפרשת “קרח” מסופר על קורח, בן דודם של משה ואהרן, שקינא על כך שמשה הנו המנהיג ושאהרון הנו הכהן הגדול. וכאשר ראה שגם בן דודו הצעיר, אליצפן, מונה לתפקיד חשוב, החליט לצאת בפומבי נגד הנהגתו של משה רבינו וליצור מחלוקת בעם[1].

הקנאה מתעוררת בנו כאשר אנו עורכים השוואה בינינו ובין אנשים, שדומים לנו מבחינות מסוימות. אנו לא נוטים לקנא באנשים, שלהם יש מעמד גבוה במיוחד (נשיאים, מליונרים) או באנשים, שלהם יש כשרונות מיוחדים, מפני שלגביהם -“אין מה להשוות”. אבל, כשמדובר באנשים שגדלו אתנו או שעובדים אתנו או שנמצאים אתנו בקשר אנו עלולים לשאול מתוך קנאה: “איך זה שהוא מצליח יותר ממני?!”, “איך זה שיש לו יותר ממני?!”. הקנאה גורמת לנו צער בשל הפערים, שאנו מוצאים בינינו ובין אנשים אחרים, שנמצאים בתחומים מסוימים, במקום גבוה יותר ביחס אלינו.

ואז עומדות בפנינו שתי אפשרויות על מנת “לצמצם” את הפערים.

אפשרות אחת היא להוריד את השני אלינו או לרצות שהוא ירד[2]. וזו אפשרות גרועה מאוד, מפני שלא רק שזה לא מקדם אותנו לשום מקום, אלא עצם המחשבה הזו משפילה אותנו, שכן אנו מצטערים שיש טוב בעולם אצל מישהו אחר.

אפשרות שניה, טובה יותר, היא לשאוף לעלות ולהשיג בעצמנו את מה שיש לשני[3]. החיסרון שבאפשרות זו הוא ש”המנוע” לעליה שלנו הוא הקנאה, שהוא מנוע חיצוני. זה דומה קצת לבהמה, שמונהגת על ידי רסן. הבהמה מתקדמת, אך מה שמכווין אותה בהתקדמותה זה הרסן החיצוני, ולא הרצון האמיתי שלה[4].

אפשרות טובה יותר להתמודד עם הפערים, שיש בינינו ובין זולתנו, היא לשמוח בדברים הטובים שיש אצל החברים שלנו. אחרי הכול, צריך לשמוח שיש דברים טובים בעולם.

ואם לאחר מחשבה, אנו מגיעים למסקנה שאותו דבר טוב מתאים גם לנו – עלינו לנסות ולהתקדם אליו בדרכים הגונות[5]. ואז החיים שלנו אינם מסתכמים בשאלה איך להיות שווים למישהו אחר, אלא איך להיות שווים לעצמנו.

[1] במדבר פרק טז פסוקים א-ג. וראה בפירוש רש”י על פסוק א. וראה “ארחות צדיקים”, שער הקנאה: “מן הקנאה תבוא מחלקת, כמו שתראה בקרח שקנא בכבוד אליצפן בן עזיאל, מתוך כך נאבד הוא וסיעתו…”

[2] וראה “ארחות צדיקים”, שער הקנאה, דיבור המתחיל “המקנא חומס נפשו”: “כל אדם מוצא טעם ערב במאכלו, חוץ מן המקנא, שאינו טועם טעם טוב במאכלו עד שתסור הטובה מחברו”. וראה גם בפירוש הרשב”ץ למסכת אבות, “מגן אבות”, פרק ד משנה כח (רבי אלעזר הקפר ברבי אומר: הקנאה, התאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם).

[3] “קנאת סופרים תרבה חכמה” (מסכת בבא בתרא דף כא עמוד א). ראה גם בפירוש “מגן אבות”.

[4] את עיקרון זה למדתי בהקדמת הרמב”ם לפרק חלק, דיבור המתחיל: “והתכלית – הוא העולם הבא”.

[5] ראה בפירוש “מגן אבות”.

כמה שימושי היה הפוסט?

לחץ על כוכב כדי לדרג אותו!

דירוג ממוצע / 5. ספירת קולות:

אנו מצטערים שהפוסט הזה לא היה שימושי עבורך!

תנו לנו לשפר את הפוסט הזה!

נהנית מהמאמר? כתוב פידבק למחבר! וכך תוכל גם לקדם אותנו בגוגל

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. נכון מאד, ששמחה בשמחת חברו מעלה גדולה, בצד בצורה קטנה תמיד נוכל לשמור את השאיפה להתעלות ולהגיע למעלתו

כתיבת תגובה

מאמרים דומים

ביטחון
הרב אדיריה פנחס

אושר

מדוע אשר, בנו של יעקב אבינו, התברך יותר משאר אחיו? מהו אושר אמיתי?   בפרשת “ויחי”, אנו קוראים שיעקב אבינו ברך את כל בניו בברכה

קרא עוד »
סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות

מחבר ספרים?

תוכל להצטרף עכשיו!

תוכל לצרף את הספר שלך מיידית לאתר, בפאנל החדש שלנו.