מדת חושך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

בתיאור מעשה הבריאה, אנו מוצאים את החושך בתחילת התהליך. כך מבואר בפסוק[1]: והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים. ממקרא זה לבדו אי אפשר לעמוד על השאלה האם החושך נברא הוא, או שמא מדובר בתוצאה מוכרחת של העדר אור.

פסוק אחר בישעיהו[2] מביע עמדה בשאלה זו, כשהוא כותב מפורשות: יוצר אור ובורא חשך עשה שלום ובורא רע. כפי שאין הרע העדר הטוב, כך אין החשך העדר האור בלבד. וברור שלא ניתן לייחס בריאה לאין.

חכמינו במסכת חגיגה[3] גם הם מונים עשרה דברים שנבראו ביום הראשון: שמים וארץ, תהו ובהו, אור וחשך, רוח ומים, מדת יום ומדת לילה.

מלבד התמיהה העקרונית אודות בריאת דבר נעדר מהות עצמאית, ואשר כל כולו מהווה שלילת האור; יש לתמוה אודות מציאות החושך טרם נברא האור. בברייתא הנזכרת אכן נמנה האור קודם החושך, אך בפסוק עצמו מבואר שלפני שאמר ה’ יהי אור, כבר רבץ החושך על פני תהום.

דומה, כי הקשיים נעוצים בהנחת היסוד לפיה החושך הוא תיאור מצב נתון. ברצוני להציע כי החושך המקראי מבטא את המחיצה האוטמת את האור וחוסמת את קרניו מלהתקדם ולהאיר את השטח שמעבר לו. כך, ניתן לתאר עננים כבדים וצפופים כחשך, מאחר והם מונעים את התפשטות קרני האור.

בדיקה קצרה מעלה, כי המקרא נוהג במקומות מספר לתאר את העננות כחושך. בישעיהו[4]: כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאמים ועליך יזרח ה’ וכבודו עליך יראה; ביחזקאל[5]: ובתחפנחס חשׂך היום בשברי שם את מטות מצרים ונשבת בה גאון עזה היא ענן יכסנה ובנותיה בשבי תלכנה; ביואל[6]: יום חשך ואפלה יום ענן וערפל; צפניה[7]: יום עברה היום ההוא יום צרה ומצוקה יום שאה ומשואה יום חשך ואפלה יום ענן וערפל.

כך גם בתורה[8] מתואר מעמד הר סיני כך: ותקרבון ותעמדון תחת ההר וההר בער באש עד לב השמים חשך ענן וערפל.

מכת החושך שלקו בה מצרים, גם היא יכולה לבטא מצב בו עננים כבדים רובצים על הארץ במשך ששה ימים עד כדי אפלה מוחלטת, באשר קרני השמש אינם מצליחים לבקוע את המסך הערפילי.

בכך, יתאפשר לבאר את הפסוק כך: בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ. והארץ היתה תהו ובהו וחשך – עננים כבדים – על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים.  ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור.

לאחר שנוצרו מקורות האור, הבדיל ה’ בין האור לחושך כמתואר בפסוק שלאחר מכן[9]. היינו, נוצרו זמנים קצובים בהם קרני האור מאירים את שטח הארץ, ולעומתם עונה מוגבלת בה קרני האור נחסמים על ידי סיבוב הכדור, כאשר העולם עצמו מהווה חשך.

לפי ביאורנו זה, בריאת החושך מתייחסת ליצירת ענני חושך כבדים, אשר טרם בריאת האור נבראו הם ושמשו כמעטה סמיך סביב העולם החדש ההולך ונוצר.

[1] בראשית א, ב.

[2] מה, ז.

[3] דף יב ע”א.

[4] ס, ב.

[5] ל, יח.

[6] ב, ב.

[7] א, טו.

[8] דברים ד, יא.

[9] בראשית א, ד.

כמה שימושי היה הפוסט?

לחץ על כוכב כדי לדרג אותו!

דירוג ממוצע / 5. ספירת קולות:

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.

אנו מצטערים שהפוסט הזה לא היה שימושי עבורך!

תנו לנו לשפר את הפוסט הזה!

הורד כ-PDF

מאמרים נוספים

עיצוב חדש ורספונסיבי

12 בימים האחרונים שקד הצוות הטכני של האתר על שדרוג נראות האתר ועיצובו מחדש, וכעת ניתן לומר שפנים חדשות באו לכאן. העבודות

כתיבת תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

סגירת תפריט
  • הרשמה
איבדת את הסיסמה שלך? אנא הזן את שם המשתמש שלך או כתובת דואר אלקטרוני. אתה תקבל קישור ליצירת סיסמא חדשה באמצעות דואר אלקטרוני.
.
0
×

עגלת קניות