לביאור המונח ”תולדות” במקרא

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

בספר בראשית אנו נתקלים רבות במונח תולדות כפתיח לפרשת תיאור מעשי האדם בניו ודורותיו אחריו. ונחלקו הראשונים האם עלינו להבין שהוא מתייחס דווקא ליחס הדורות אשר נולדים ממנו, או שמא אף חוויותיו ומקרי ימיו נכללים בביטוי זה.

הדעת נותנת שדווקא בניו ובני בניו במשמע, כאשר הם הנולדים ממנו. בעוד סיפורי מקריו אינם קשורים לכאורה להולדה כלל.

אלא שיש לשים לב, שכבר במקרא כאשר רוצים לבטא את גיל האדם, משתמשים בביטוי בן כך וכך שנים, כביכול שנים אלו מולידים אותו. שימוש לשוני זה יכול לפתוח לנו גישה חדשה, לפיה ההתייחסות לאדם היא כמי שנולד מהוריו בתחילת שנותיו, אך חייו מטביעים בו חותם עמוק עד כדי הולדה חדשה כל תקופה.

כך, האדם שהוא בן שנה אינו דומה כלל לתינוק הזערורי שנולד בעודו מוכתר אך ורק בתואר בן אביו ואמו. השנה שחלפה עליו על התמודדויותיה וחוויותיה, הולידוהו והצמיחוהו לילד קטן אשר טועם ואוכל, לעתים מדבר לעתים מהדס.

כך השנים שלאחריה, מגדלים נער וגבר צעיר. והחוויות שעוברות עליו במהלך החיים משנים אותו ומביאים לעולם אדם בר ניסיון ומיושב בדעתו.

לא פלא אם כן, אם נאמר שתולדות נח – כדוגמא בלבד – אינן כוללות אך ורק את שלושת בניו. אלא אף את החוויות המסעירות שעברו עליו במשך שנותיו, כאשר ראה עולם נהרס ונבנה. שנים ארוכות אלו הולידו פעמים רבות נח מחודש עם התחלפותם בגלגל הזמן, ובכך נכון להגדיר את סיפור ההתרחשויות כתולדות נח, כמקרים שהולידו את נח.

כמה שימושי היה הפוסט?

לחץ על כוכב כדי לדרג אותו!

דירוג ממוצע / 5. ספירת קולות:

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.

אנו מצטערים שהפוסט הזה לא היה שימושי עבורך!

תנו לנו לשפר את הפוסט הזה!

הורד כ-PDF

מאמרים נוספים

עיצוב חדש ורספונסיבי

12 בימים האחרונים שקד הצוות הטכני של האתר על שדרוג נראות האתר ועיצובו מחדש, וכעת ניתן לומר שפנים חדשות באו לכאן. העבודות

כתיבת תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

סגירת תפריט
  • הרשמה
איבדת את הסיסמה שלך? אנא הזן את שם המשתמש שלך או כתובת דואר אלקטרוני. אתה תקבל קישור ליצירת סיסמא חדשה באמצעות דואר אלקטרוני.
.
0
×

עגלת קניות